fallback

Как Big Tech станаха още по-големи?

През 2020 г. компании като Amazon, Facebook и Alphabet засилиха доминацията си

12:54 | 06.02.21 г. 7

Гигантите в технологичната индустрия вече бяха станали огромни и преди Covid-19, с невероятни пазарни оценки и все повече антитръстови разследвания. Пандемията само ги направи по-големи. Много по-големи, пише Wall Street Journal.

В почти всеки аспект на живота – инструментите, които ползваме за работа, учене и игра, как пазаруваме и си общуваме, как оперират компаниите и продават продуктите си – хора и бизнеси станаха по-зависими от технологиите през последната година.

Дори и на фона на едни от най-големите икономически спадове, разходите за компютри, видео игри, онлайн търговия на дребно, облачни услуги и дигитална реклама нараснаха.

Резултатът - зашеметяващ растеж на накои от най-големите корпорации в историята, както и на цените на акциите им. Във време, в което фирми като авиокомпаниите и търговците на дребно се борят да оцелеят, комбинираните приходите на петте най-големи американски технологични компании – Apple, Microsoft, Amazon.com, Alphabet и Facebook, скочиха с една пета до 1,1 трлн. долара. Средният ръст на печалбата е дори по-бърз – 24%. А комбинираната им пазарна капитализация нарасна с 50% през последната година до зашеметяващите 8 трлн. долара.

Икономическото им влияние се разшири и по други начини, включително в заетостта. Само Amazon добави 500 хил. нови работници за година, което е приблизително колкото цялото население на Атланта.

Властите и регулаторите все пак може да намерят начин да обуздаят тези компании, но икономическите и обществените сили, тласкат т.нар. Big Tech към нови висини, които изглежда ще надживеят Covid-19. Главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела заяви, че очаква разходите за технологии да се удвоят до 10% от брутния вътрешен продукт на САЩ спрямо сегашното си ниво от 5%.

Ето и по-близък поглед към възхода на голямата петорка:

Apple

Apple беше една от компаниите, които наблюдаваха ръст на търсенето на лаптопи, таблети и други устройства, след като хората започнаха да прекарват повече време у дома, да учат и да работят от дистанция заради блокадите. Компанията от Купертино представи няколко нови модела iPhone тази година – устройство, което носи значителен дял от годишната печалба на компанията. Продажбите на компютрите Mac спаднаха в периода от януари до март 2020 г. спрямо същия период година по-рано, преди да се изстрелят нагоре през останалата част на годината.

Microsoft

Microsoft се радваше на значително увеличение на продажбите, след като компании и потребители започнаха да се адаптират към живота по време на пандемия. Те се насочиха към видео игри на Xbox, лаптопи Surface и облачни услуги, при които търсенето беше наистина голямо. Софтуерният пакет Teams на Microsoft, който позволява работна колаборация, включва видео функционалности като тези на Zoom Video Communications и чатове като тези на Slack Technologies, записа почти тройно по-голям среден брой дневни потребители от обичайното преди пандемията. През последното тримесечие бизнесът с продажби на реклами в търсачката Bing, който не се представяше добре преди Covid-19, също пое нагоре. Акциите на Microsoft повишиха стойността си с над 30% през миналата година и достигнаха исторически върхове, което даде на софтуерния гигант пазарна капитализация от над 1,8 трлн. долара, нареждайки го на второ място след Apple.

Amazon

Пандемията доведе до бързо насочване на потребителите към онлайн пазаруване, а от това Amazon спечели много. Приходите на компанията скочиха с 38% до 386,1 млрд. долара миналата година. За да отговори на нарасналото търсене, Amazon продължава да наема още и още служители, като вече е добавила около 500 хил. към работната си сила. В глобален мащаб компанията има 1,3 млн. работници, а ако продължи да привлича кадри с този темп, Amazon може да изпревари Walmart и в близките години да се превърне в най-големия работодател в Съединените щати.

Alphabet

Рекламният гигант Google също беше подкрепен от пандемията, след като повече хора започнаха да прекарват време в интернет и насочиха повечето си разходи към дигитални канали по време на здравната криза. През първата половина на 2020 г. звеното на Alphabet беше засегнато от факта, че рекламодателите временно спряха разходите си в първите месеци от пандемията, но по-късно през годината бизнесът се възстанови. Едноименната търсачка получи тласък и от силния растеж на YouTube, а съответно и на рекламните приходи от онлайн видео услугата.

Facebook

Facebook беше гигант в социалните мрежи и преди пандемията, но редицата му услуги, включително Instagram, WhatsApp и Messenger, продължиха да добавят нови потребители по света през 2020 г., след като хората прекарваха повече време вкъщи заради блокадите и не можеха да се срещат с близки и приятели.

Междувременно компанията започна да предлага нови функции, като пазаруването в Instagram, за да спечели от бума в електронната търговия, но и да засили връзката между платформите си, така че да се конкурира по-успешно с други технологични играчи. Целта на всичко това беше да превърне услугите си в такива, с които потребителите трудно биха се разделили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:03 | 13.09.22 г.
fallback